Tiedote koronaan liittyvistä toimenpiteistä

Toimintamme jatkuu normaalisti koronavirusepidemian aikana

Valtaosa toimeksiannoista voidaan hoitaa koko Suomen alueella puhelimitse ja etäyhteyksiä (Microsoft Teams) hyödyntäen. Etäyhteys toimii useimmmilla laitteilla (tietokone, tabletit ja älypuhelimet) eikä vaadi asiakkaalta erityisosaamista. Opastamme selkeästi palvelun käytössä.

Tutustu myös yrittäjille suunnattuun tietopakettiin poikkeustilan vaikutuksista.

Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia, joka leviää vauhdilla. Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020. Virus aiheuttaa hengitystieinfektioita ja keuhkokuumeita. Nykytiedon mukaan suurin osa sairastuneista saa kuitenkin vain lieviä oireita.

Viruksen leviäminen koskettaa meitä kaikkia ja tilanne muuttuu jatkuvasti. Me Anniassa teemme parhaamme, että asiakkaamme ja työntekijämme säilyisivät terveinä. Tässä vaiheessa keskeistä on vähentää viruksen tartuntariskiä.

Vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi olemme muuttaneet toimintatapojamme etätyöskentelyyn ja fyysisiin tapaamisiin liittyen. Ohjeistusten mukaan tulemme nyt työskentelemään pääosin etänä ja välttämään ylimääräisiä henkilökontakteja. Asiakastapaamiset ja palaverit järjestetään ensisijaisesti puhelimitse tai videoneuvotteluiden kautta.

Monet toimeksiannot on mahdollista hoitaa täysin etänä. Juridisten asiakirjojen, kuten testamentin, edunvalvontavaltuutuksen tai avioehtosopimuksen laatiminen voidaan hoitaa tapaamatta asiakasta fyysisesti.

Suosimme etätyön käyttöä kaikissa niissä tilanteissa, joissa se vaan on mahdollista. Työtehtävien luonteen takia etätyön tekeminen ei ole kuitenkaan aina mahdollista. Näissä tilanteissa voimme alentaa tartuntariskiä huolehtimalla hyvästä käsihygieniasta ja välttämällä lähikontaktia. Toimimalla näin pyrimme vähentämään koronariskiä päivittäisessä työssämme ja osallistumaan omalta osaltamme toimiin koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi.

Olemme olleet suoraan yhteydessä Kanta-Hämeen käräjäoikeuteen, Pirkanmaan käräjäoikeuteen ja Varsinais-Suomen käräjäoikeuteen. Tuomioistuimissa suhtaudutaan terveysperusteisiin peruutuspyyntöihin myönteisesti ja korostettiin, että sairaana tai altistuneena ei ole syytä saapua istuntokäsittelyyn. Osa tuomioistuimista on myös julkaissut tiedotteita ja ilmoittanut, että koronaviruksesta aiheutuu tuomioistuimen toimintaan rajoitteita. Tuomioistuimet saattavat joutua priorisoimaan tehtäviään ja rajoittamaan toimintaansa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että joidenkin asioiden käsittelyä voidaan tuomioistuimen mukaan joutua lykkäämään ja sovittuja istuntoja perumaan. Toiminnan muuttuminen johtaa siihen, että käsittelyajat tulevat yleisesti pitenemään. Tuomioistuimet osallistuvat näin omalta osaltaan koronavirustilanteen hallintaan ja leviämisen estämiseen. On myös todennäköistä, että tilanne tulee vaikuttamaan muidenkin viranomaisten toimintaan sekä johtaa tehtävien priorisointiin ja toiminnan rajoittamiseen.

Toimintamme jatkuu myös pandemian aikana. Seuraamme tarkoin tilanteen kehittymistä sekä viranomaisten antamia ohjeita ja määräyksiä. Tiedotamme mahdollisista muutoksista toimintaamme.

Tänä vaikeana ja haastavana aikana korostuu myös yhteen hiileen puhaltamisen merkitys.

Tulemme resurssiemme puitteissa auttamaan ja tukemaan muita yrityksiä erilaisilla tavoilla, kuten jakamalla tietoa koronaviruksen vaikutuksista työsuhteisiin ja yritystoimintaan sekä tilaamaan jatkossakin kotimaisilta yrityksiltä toimintamme kannalta tarvittavia tuotteita ja palveluita. Tehdään kaikki parhaamme, että selviämme tästä yhdessä!

Lisätietoja koronaviruksesta:

Terveyhden ja hyvinvoinninlaitos – Koronavirus COVID-19